Опитайте приставката на Lifebg.net за Google Chrome. С нея получавате в реално време най-актуалните статии директно в браузъра.
Начало » КУЛТУРА » Какво още не знаем за драмата Митовски

Какво още не знаем за драмата Митовски

Широките усмивки от премиерите на сериалите се оказаха паянтова ограда. Лъскавият свят под прожекторите е на път да се разпадне, след като една актриса разкри, че най-мощната продуцентска компания бави с месеци хонорарите на стотици участници. Парите си чакат актьори, сценаристи, асистенти…

Битката между „Камера“ и наетите от тях актьори, чиято игра в сериалите „Фамилията“ и „Революция Z“ остана незаплатена, се разраства. Димитър Митовски и Димитър Гочев бяха подкрепени от Асоциацията на телевизионните продуценти, в чийто Управителен съвет влизат Евтим Милошев (председател), Андрей Арнаудов, Красимир Ванков и Явор Попов.

Позицията, пратена до медиите, разкрива тревогата им за техния бизнес. Но дава и усещането, че зад проблемите на Митовски и Гочев стои невидим трети фактор, за който ако двамата продуценти проговорят, кулата им от карти, наречена „сериал“, може би ще се срути. Затова не е справедливо те да бъдат демонизирани.

„Телевизионната и филмовата индустрии в България се развиват в изключително трудни условия – ограничен пазар, липса на достатъчно източници на финансиране, икономическа криза, която рефлектира върху развитието на всички сфери на бизнеса. Тези фактори неминуемо оказват влияние върху безпрепятственото и стриктното спазване на договорните отношения между всички страни, ангажирани в реализацията на един проект“, четем в позицията им и сме склонни да им вярваме. Всички сектори в държавата се разпадат – милиони липсват не само в културата, за да приключи годината, огромни дупки зеят в бюджетите на здравеопазването, образованието…

„Камера“ произвеждат сериали за медии, които също са в изключително сложна и тежка ситуация – едната е частна и е зависима от постъпленията от реклами, другата е държавна и зависи от пробития държавен бюджет.

След запитване на „Площад Славейков“ до Би Ти Ви дали има неуредени плащания с „Камера“, телевизията изпрати следния отговор: „Дължимите суми се изплащат в срок, съгласно договорните отношения между bTV и „Камера“. Какви са споменатите „договорни отношения“, можем само да гадаем. Възможно е именно там да се крие ядрото на проблема с липсващите хонорари.

Дотук никога не се е чувало БНТ да бави пари на външни продукции. Пари в националната медия досега винаги е имало – не случайно всички телевизионни продуценти фокусират усилията си да хванат договор първо с нея.

„В БНТ един епизод на „Под прикритие“, „Четвъртата власт“ и „Недадените“ струва между 165 000 и 200 000 лв., – написа сценаристката Милена Фучеджиева в статия за „Площад Славейков“, – което е огромен бюджет в сравнение примерно с епизод на „Дървото на живота“, струващ около 85 000 лв. А един епизод на „7 часа разлика“, който е вторият най-гледан драматичен сериал на Би Ти Ви след „Стъклен дом“, струва 65 000 лв. Това са частни пари, които нямат нищо общо с данъците на българина“.

Не е известно дали БНТ бави средства към „Камера“. Какви са договорните им отношения – също не знаем, въпреки че националната медия е обществена и е време да направи годишния си отчет публично достояние.

Тревогата обаче не е само около стабилността на бизнеса на телевизионните продуценти. Впечатляващо в тяхното писмо е високомерието им спрямо наемниците, чийто труд са оставили незаплатен. От становището на Асоциацията, подписана от Евтим Милошев, разбираме, че те се безпокоят за своя имидж, а не да речем за това с какви пари актьорите ще изпратят на училище децата си на 15 септември, или как ще си платят парното, тока и прочие вероятно дребни въпроси за житейския статус на един продуцент.

„Асоциацията на телевизионните продуценти е обезпокоена от това, че случаят се тълкува от медиите по начин, който уронва доброто име и престижа на редица авторитетни хора, – казват в писмото си. – Подобни събития хвърлят сянка върху имиджа на бизнеса като цяло и предотвратяването им е въпрос не само на добра воля, но и на единни стандарти и ясна регулация на отношенията между всички субекти, въвлечени в процеса – телевизии, продуцентски компании и професионалисти, работещи в лично качество“.

За тях със сигурност е важно да опазят престижа си. Пред кого обаче държат да имат престиж – пред телевизиите, които са им работодатели? Ами те прекрасно знаят как Митовски и Гочев си въртят бизнеса. Няма какво толкова да крият. И кое е престижното в случая – да принуждаваш едни хора да мълчат пред същите тези медии, че си ги оставил без пари?

„Аз лично не съм имал подобен проблем, но разбирам реакцията на колегите, които са изключително търпеливи към продукциите, – коментира Михаил Билалов в интервю за „Монитор“. – В крайна сметка ние, актьорите, спазваме графиците си за снимки, защото в противен случай сме заплашени с огромни неустойки. Тогава дългата ръка на продуцента със сигурност ще бръкне в джоба ни. Но когато дойде време за плащане, се очаква същата коректност и от него. Ако разкажете такава история на Шон Пен, той никога няма да я разбере“.

Според Билалов актьорите все още не са достатъчно смели да си търсят правата: „Много от тези, които сега пробиват, изобщо не четат договорите, които подписват. Тяхната цел е да се качат на екран, а после плачат, че някой не им е защитил правата. Но има и такива, които вече се научиха. Пазарът се променя и няма как още дълго време на актьора да му е неудобно да си потърси парите за това, което е свършил“.

Редно е и други звезди освен Билалов да подкрепят колегите си. Той отново е най-смелият сред актьорите, като изключим Искра Донова, която първа осветли проблема публично. Председателят на Съюза на артистите Христо Мутафчиев заяви готовността си да се бори докрай за правата на ощетените актьори – твърди, че ако се налага, САБ ще заведе дело срещу неизрядните платци.

„В тези изключително трудни условия е от интерес на всички страни да си сътрудничат максимално за разрешаването на възникналите проблеми при реализацията на съвместните им проекти, – продължава Милошев в писмото, адресирано от Асоциацията на тв продуцентите. – Поддържането на коректност в отношенията е от първостепенна важност, още повече, когато тя касае публични личности с високо обществено доверие – продуценти, актьори, медийни ръководства и др.“

Така е. Евтим Милошев е напълно прав. Но коректността, за която говори, се отнася и за телевизионните продуценти в отношението им към актьорите, сценаристите и останалите, които са работили за „Камера“ и некоректно не им е било платено.

В края на писмото Милошев твърди, че е нужна широка дискусия, свързана с начина, по който функционира пазара и защитата на авторските права.

Отново ще се съгласим с него. Кой обаче ще проговори, освен Билалов и Донова? Актьорите, от които продуцентите искат коректност, но имат предвид мълчание, или продуцентите, които мълчат къде са им парите?

 

Източник: ploshtadslaveikov

От категорията